Pelepasan Air Dari Empangan Bakun Antara Punca Banjir



KUCHING: Limpahan air Sungai Rejang akibat pertembungan air pasang besar, hujan lebat dan pelepasan air dari Empangan Bakun dikenal pasti punca banjir melanda beberapa kawasan di Sibu sejak dua hari lalu. 

Jurucakap Unit Komunikasi Korporat Sarawak Hidro Sdn Bhd berkata, air dari Empangan Bakun terpaksa dilepaskan pada 20 Februari lalu apabila tahap air meningkat dari paras 228 meter kepada 228.42 meter. 

Beliau berkata, pelepasan air sekali lagi dilakukan pada 27 Februari apabila paras air di kawasan tadahan empangan itu meningkat hingga 228.72 meter dari paras laut. 

"Keadaan itu berlaku akibat hujan lebat di kawasan itu dan air masuk ke takungan Balui pula meningkat kepada 5,100 meter padu sesaat.

"Sarawak Hidro mengekalkan tahap dan isi padu pelepasan air separuh dari kadar air masuk tanpa sebarang peningkatan," katanya dalam kenyataan hari ini. 

Bagaimanapun katanya, keadaan diburukkan apabila berlaku hujan lebat dan air pasang besar yang menyebabkan pertembungan air dari Empangan Bakun itu sehingga air Sungai Rejang naik mendadak. 

Berikutan itu, paras air di beberapa penempatan penduduk serta pekan sepanjang sungai berkenaan termasuk Kapit, Song, Kanowit dan Sibu meningkat sehingga berlaku banjir. 

Sementara itu, pegawai Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak, Mejar (PA) Ismail Mahedin berkata, beberapa Stesen Aras Air di sepanjang Sungai Rejang masih mencatat peningkatan pagi ini. 

Stesen terbabit ialah Durin Bazaar yang merekodkan paras air 3.99 meter; Jabatan Laut Sibu 2.59 meter; Sarawak Martine, Sibu, 3.25 meter dan Ulu Sungai Merah 2.33 meter. - BH

Comments