Guru Dan Dua Anak Lelaki Ditahan Polis, Positif Syabu Di Lawas

Lawas: Berstatus ayah dan pendidik tetapi sebaliknya berlaku, apabila ketua institusi keluarga dan guru yang dipertanggungjawabkan melaksanakan tugas gagal membimbing generasinya ke arah kehidupan lebih baik dan sempurna.

Itu yang terjadi ke atas seorang ayah dan guru berusia 50 tahun yang ditahan polis kerana didapati positif dadah syabu di daerah Sundar, Lawas.

Guru terbabit ditahan bersama-sama dua lagi anak lelakinya semasa operasi polis narkotik daerah Lawas diketuai ASP Jason Ak Baya, malam semalam.

Ketiga-tiga mereka dari Kampung Baru Sundar ditahan jam 7.40 malam tadi di kediaman guru sebuah sekolah rendah di Sundar, Lawas.

"Tangkapan ke atas seorang bapa yang juga guru sekolah serta dua anaknya berusia 20 tahun dan 22 tahun. Guru dan kedua anaknya yang tidak bekerja didapati bersama-sama menagih dadah jenis syabu@Methamphetamine" kata Ketua Polis Daerah Lawas Deputi Superitendan Abang Zainal Abidin Abang Ahmad ketika mengesahkan tangkapan itu di Lawas, sebentar tadi.

Menurutnya, guru berkenaan turut memiliki rekod lampau pernah ditangkap polis dalam satu operasi membanteras aktiviti penyalahgunaan dadah tahun lalu, di daerah Sundar.

Kes anak beranak tersebut disiasat mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Kata DSP Abang Zainal Abidin lagi, seramai lapan orang individu diperiksa semasa aktiviti rutin cegah jenayah dadah oleh Bahagian Narkotik Lawas. Saringan air kencing dilakukan ke atas mereka di sekitar Sundar. Tiga lelaki dikesan positif dadah syabu.

"Pihak polis menyeru agar masyarakat terus menyalurkan maklumat kegiatan dadah di kawasan mereka dalam usaha bersama-sama polis membanteras penyalahgunaan dadah ini di kalangan masyarakat" jelas DSP Abang Zainal Abidin. - Discover Lawas

Comments