Sambutan Aidilfitri Tahun ini Suram Bagi 6 Keluarga Di Kampung Bintawa Hilir Apabila Rumah Musnah Dijilat Api

KUCHING: Aidilfitri tahun ini pasti suram bagi enam sekeluarga apabila kediaman mereka musnah dijilat api di Kampung Bintawa Hilir dekat sini pagi tadi.

Tragedi yang berlaku ketika cuaca panas melanda Kuching itu melibatkan enam buah rumah, dengan tiga daripadanya musnah teruk di Lorong 21 kampung tersebut.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Negeri, Tiong Ling Hii berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan sekitar jam 11.15 pagi.

“Tiga jentera bomba daripada Balai Bomba dan Penyelamat Petra Jaya, Tabuan Jaya dan Kuching serta dua buah ambulans EMRS dengan kekuatan 34 anggota kemudian dikejarkan ke lokasi.

“Jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Tabuan Jaya tiba dalam tempoh 11 minit dan bertindak segera melakukan fire-break.

Mereka kemudian membuat pemadaman dengan menggunakan dua aliran 400 kaki dengan empat nozel.

“Pasukan dari Balai Petra Jaya pula membentangkan empat aliran 400 kaki dan lapan nozel manakala Balai Kuching bertindak membentangkan satu aliran 300 kaki dan dua nozel bagi melakukan ‘fire break’.

Kata Ling Hii, pasukan menggunakan air pili selain sumber air terbuka berikutan tekanan air rendah di lokasi tersebut.

Ditanya akan gangguan yang dialami, Ling Hii menjelaskan, jalan sempit serta kebanjiran penonton termasuk yang memparkir di sepanjang laluan ke lokasi melambatkan perjalanan jentera.

“Bagaimanapun pasukan secara keseluruhannya mengambil masa sembilan minit untuk mengawal kebakaran,” katanya lagi.

Punca kebakaran kata Ling Hii, masih disiasat tetapi kadar kemusnahan menyebabkan rumah hangus 100 peratus, dua buah rumah 90 peratus dan sebuah lagi 30 peratus. Dua lagi rumah musnah 20 peratus.

“Cuaca panas dan berangin serta kedudukan rumah yang rapat iaitu sekitar 10 kaki menyebabkan api pantas merebak,” katanya lagi.

Kata Ling Hii, biarpun tidak melibatkan kecederaan, namun keseluruhannya 46 individu, termasuk warga emas daripada enam keluarga terbabit sebagai mangsa.

Keluarga malang ini ialah Mastinah Ahmad, dengan 11 anggota keluarga, Mohd Yusri Safuan (9 orang),Lauyah Jawat (4 orang), Sarbini Bujang (8 orang), Misrah Sayu(6 orang) dan Norman Draup (8 orang). – Sarawakvoice

Comments