Cukai Pelancongan Untungkan Sarawak - Nazri

KUCHING: Sarawak akan menerima lebih banyak manfaat daripada Cukai Pelancongan yang dijadual akan berkuatkuasa pada 1 Julai ini.

Menurut Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, kutipan cukai keseluruhan akan dibahagikan sama rata antara tiga wilayah, Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia.

Beliau berkata, orang paling terkesan adalah yang di Semenanjung Malaysia kerana 75 peratus dari 300,000 bilik semalam dikenakan Cukai Pelancongan adalah di sana.

“Sarawak akan menerima manfaat satu pertiga daripada jumlah kutipan. Jadi Sarawak tidak akan rugi, malah untung,” katanya dipetik menerusi The Borneo Post.

Nazri berkata, kutipan cukai terbesar hotel adalah di Melaka, Kuala Lumpur, Selangor dan Pulau Pinang kerana empat negeri itu mempunyai jumlah hotel lima bintang terbanyak.

Nazri berkata, dua perkara yang mengecewakan beliau adalah apabila dituduh tidak berunding dengan kerajaan negeri sebelum Rang Undang-Undang Cukai Pelancongan diluluskan dan tidak mematuhi semangat Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Malah sebelum dijadikan undang-undang katanya, ia telah dibincangkan dalam kabinet persekutuan dan dibahaskan di parlimen, yang dihadiri ahli-ahli Parlimen dan menteri-menteri persekutuan dari Sarawak dan rundingan telah dilakukan dengan sewajarnya menurut kuasa tersebut.

Beliau menambah, Ahli Parlimen pembangkang Sarawak juga telah mengambil bahagian dalam perbahasan dan seperti biasa mereka menentang rang undang-undang kerajaan sementara Ahli Parlimen Sarawak bersetuju dan meluluskannya.

"Jadi apa yang ingin saya katakan adalah bahawa kerajaan negeri tidak dirujuk terlebih dahulu adalah tidak benar,” katanya.

Nazri berkata, beliau juga telah membincangkan dengan Jabatan Peguam Negara mengenai Undang-Undang Cukai Pelancongan dimana ia perlu diletakkan dibawah undang-undang persekutuan bagi mengatasi isu-isu perlembagaan.

Justeru katanya, beliau amat kecewa apabila Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah menuduhnya tidak menghormati serta mencabul hak Sarawak, sehingga beliau mengeluarkan kenyataan 'samseng kecil' dan 'setahun jagung' dalam tugas-tugas menteri.

“Bila saya telah menjalankan segala usaha untuk mempromosikan Sarawak, amat mengecewakan diri saya apabila dituduh menghakis kuasa Sarawak. Ini tidak benar. Itu bukan niat saya. Beliau (Abdul Karim) salah faham,” katanya.

Nazri berkata, beliau tidak mempunyai masalah peribadi dengan Abdul Karim dan ledakan awam adalah 'perkara biasa' dalam bertindak balas kepada isu-isu dan turut berharap Abdul Karim datang berjumpanya dan berjumpa dengannya terlebih dahulu seperti yang telah diamalkan oleh rakan-rakan Barisan Nasional (BN) selama ini.

“Saya berharap (Abdul) Karim datang berjumpa saya dan mendapatkan penjelasan terlebih dahulu. Beliau bercakap mengenai Perjanjian Malaysia apabila isu tidak menghakis hak-hak Sarawak. Saya adalah warga Malaysia dan pro-Sarawak.”

Nazri berkata, beliau akan sentiasa mempromosikan Sarawak walaupun dia tinggal di Semenanjung Malaysia.

Beliau mengakui mengarahkan Lembaga Penggalakkan Pelancongan Malaysia (MTB) pejabat penutupan di Kuching kerana peranan dan fungsinya bertindih dengan Lembaga Pelancongan Sarawak (STB).

Penutupan itu adalah keputusan perniagaan untuk mengurangkan 35 peratus daripada kos operasi.

Nazri menambah, beliau tidak terkejut dengan keputusan kerajaan negeri untuk menarik balik perwakilannya dalam MTB atas sebab yang sama - pertindihan peranan dan fungsi serta memotong kos untuk STB.

"Saya mengalu-alukan keputusan di negeri ini dan ia adalah sebenarnya selari dengan pemikiran saya," katanya. -Utusan Borneo Online

Comments