Malaysia Tidak Pernah Merdeka- Abdul Aziz Isa

Saya menggesa media arus perdana dan alternatif termasuk rakyat Malaysia terutamanya di Semenanjung Malaysia untuk berhenti menggunakan frasa “Merayakan Hari Kemerdekaan Malaysia ke-60” pada 31 Ogos 2017 kerana ia dianggap mengelirukan dan salah.

Sejak bila Malaysia pernah dijajah? Malaysia tidak pernah dijajah oleh British. Jika ada yang mendakwa Malaysia memperoleh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, soalan ini perlu dikemukakan, di manakah Malaysia pada masa itu? Siapa yang menjajah Malaysia?

Tidak ada Malaysia sebelum 16 September 1963. Pada 16 September itu sendiri, semua negara merdeka iaitu Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan Borneo Utara (sekarang Sabah) bersetuju untuk membentuk Persekutuan Malaysia. Kemudiannya, Singapura telah dipisahkan dari Malaysia pada 9 Ogos 1965.

Untuk menjelaskannya, Malaysia dibentuk berdasarkan Laporan Suruhanjaya Siasatan 1962 untuk Borneo Utara dan Sarawak, dikenali sebagai Suruhanjaya Cobbold, dan Referendum Penggabungan Singapura 1962 di bawah terma Perjanjian Malaysia yang ditandatangani pada 9 Julai 1963. Ia tidak berdasarkan Suruhanjaya Reid.

Fakta sejarah ini harus dinyatakan dengan jelas dalam buku teks sejarah kita. Jika kita tidak menekankan ini kepada anak-anak kita di sekolah kebangsaan, kita akan dipersalahkan oleh mereka pada masa akan datang kerana tidak memberitahu mereka akan kebenaran.

Mengapa begitu sukar untuk memberitahu anak-anak kita bahawa Malaysia dibentuk pada 16 September 1963 dan tidak pada bulan Ogos 1957?

Sebelum pembentukan Persekutuan Malaysia, ketiga-tiga entiti ini telah memperoleh kemerdekaan penuh dan separa secara terpisah dari British.

Pada masa itu, Malaya hanya merayakan ulang tahun enam kemerdekaannya dari British. Sarawak (sehingga ia diberi pentadbiran sendiri pada 22 Julai 1963) dan Borneo Utara diletakkan di bawah Koloni Mahkota pada tahun 1946 sejurus selepas pembubaran Pentadbiran Tentera British.

Sebaliknya, Singapura telah diberikan pentadbiran sendiri pada 3 Jun 1959.

Di mana Malaysia pada masa itu? Ia tidak wujud lagi dan tidak ada di peta dunia.

Oleh itu, kerajaan persekutuan yang dipimpin oleh Barisan Nasional tidak perlu meneruskan istilah ini kerana ia hanya menunjukkan bahawa Umno adalah pejuang sejati untuk kemerdekaan kita.

Umno boleh mendakwa diri mereka sebagai pejuang ‘benar’ yang berjuang untuk kemerdekaan Malaya tetapi mereka tidak seharusnya mendakwa diri mereka sebagai pejuang kemerdekaan Malaysia kerana Malaysia tidak pernah dijajah.

Pejuang sejati untuk pembentukan Malaysia adalah rakyat itu sendiri. Umno perlu ingat, tanpa persetujuan Sarawak, Borneo Utara, dan Singapura, Malaya akan kekal kecil dan miskin pada tahun 1957.

Kerajaan terutama Kementerian Komunikasi dan Multimedia yang mengawal semua jentera propaganda nasional dan media arus perdana perlu menekankan kepentingan 16 September.

Tetapi sedihnya, ini dilakukan oleh sektor swasta atau kumpulan individu. Kita harus memberi kesedaran kepada rakyat dan mendidik mereka pentingnya Hari Malaysia. Hanya kerana sebahagian besar mesin propaganda dan media arus perdana yang terletak di Semenanjung Malaysia, tidak bermakna kita hanya boleh mengabaikan sensitif saudara-saudara kita di Malaysia Timur?

Sebagai sebuah negara, kita sepatutnya merayakan pembentukan Malaysia pada 16 September setiap tahun, bukan ‘Kemerdekaan Malaysia’ pada 31 Ogos- SarawakVoice

* Abdul Aziz Isa merupakan Pembantu Khas kepada Naib Presiden Pakatan Harapan merangkap Pengerusi Pakatan Harapan Sarawak, Chong Chieng Jen

Comments