Sarawak Tidak Akan Terima Pelarian Rohingya

KUCHING:Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Michael Manyin berkata Sarawak akan menentang sebarang usaha untuk menempatkan pelarian Rohingya.

Manyin,mengulas mengenai satu penyiaran yang menjadi tular di media sosial bahawa pelarian Rohingya akan dihantar ke daerah Serian dan Bau.

Adun Bukit Semuja, John Ilus dan ADUN Serembu, Miro Simuh ula berkata penyebaran mengenai berita di media sosial sebagai "fitnah yang bertujuan menggangu gugat keharmonian kaum di negeri ini.

Ilus berkata kerajaan Sarawak tidak ada rancangan oleh untuk menempatkan pelarian Islam dari Myanmar.

"Setakat yang saya tahu, tidak ada perkara seperti itu akan berlaku. Penyiaran sebegini amag tidak bertanggungjawab kerana mereka dapat menimbulkan ketegangan kaum di Sarawak".

"Kita harus memelihara keamanan dan keharmonian, dan bersatu," katanya.

Agensi Penguatkuasaan Maritim Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Datuk Zulkifili Abu Bakar berkata, pasukannya sedang melancarkan rondaan di beberapa kawasan perairan negara untuk menghadapi kemungkinan kemasukan pelarian Rohingya.

Rohingya yang tidak berkahwin yang berasal dari negeri Rakhine utara di Myanmar telah digambarkan sebagai antara komuniti yang paling dianiaya di seluruh dunia.

Kerajaan Myanmar telah berulang kali menafikan tuduhan yang dilakukannya sebagai "pembersihan etnik".

Comments