Mengapa kaum Melanau menggunakan Bin dan Binti dalam nama-nama mereka?

Tahukah anda kaum Melanau Sarawak adalah antara kaum yang terdapat di negeri Sarawak. kebanyakan orang dari kaum Melanau beragama Islam, Kristian dan Pagan.

Apa yang menariknya walaupun berbeza pegangan agama, kaum Melanau yang terdiri daripada Islam, Kristian dan Pagan menggunakan Bin dan Binti dalam nama-nama mereka.

Seperti kaum Melayu, secara tradisinya Melayu mempunyai 'Bin' (anak lelaki) dan 'Binti' (anak perempuan) dalam nama-nama mereka.Oleh itu dari nama sahaja seseorang boleh meneka bahawa orang itu adalah seorang yang beragama islam.

Seperti yang dinyatakan diatas, semua orang Melanau mempunyai 'Bin' (anak lelaki) dan 'Binti' (anak perempuan) dalam nama-nama mereka sama kepada orang Melayu tanpa mengira agama mereka.

Terdapat 2 teori mengapa hal ini berlaku:

1.Pejabat pendaftarPentadbiran Brooke menghadapi masalah untuk membezakan antara dengan etnik dengan hanya nama-nama mereka .Pada masa itu beberapa dengan etnik seperti Kayan akan menukar nama mereka selepas perkahwinan. Oleh itu ia adalah penting untuk mengetahui yang kumpulan-kumpulan etnik memiliki satu identiti untuk mengelakkan kekeliruan.


2.Pemberontakan oleh Melanau penghulu Sharif MasahorSharif Masahor kuat menentang Rajah James Brooke pada tahun 1842. Sharif Masahor bersatu dengan orang Melanau terhadap lanjutan daripada pemerintahan British, yang berpusat di Bandar Kuching, rantau Sungai Rejang. Sharif Masahor, di bawah tekanan daripada penaung mereka iaitu Sultan Brunei, akhirnya diserahkan kepada Sir Jame Brooke. Dalam usaha untuk mencegah Melanau membentuk satu lagi pemberontakan, Sir James Brooke mengenal pasti identiti Melanau dengan mengasimilasikan mereka dengan Melayu.Oleh itu wajib "Bin" dan "Binti". Berbeza daripada rakan mereka di barat Malaysia,perkataan bin dan binti tidak mempunyai konotasi agama. Bahkan Melanau bukan Muslim masih menggunakan bin dan binti dan mereka juga berbangga dengannya.Walaupun kepercayaan yang berbeza dan agama mereka, Melanau, seperti seluruh Malaysia Timur (Sabah dan Sarawak) adalah sangat toleran antara satu sama lain dan mereka memang berasa bangga dengan toleransi yang mereka ada.

Sumber: www.thesarawakpost.com

Comments